keep talking...


Home
Novinky
Biografie
Diskografie
Texty
Překlady
Průvodci
Vystoupení
Kalendář
Floydopedia
Knihy
Články
Fotogalerie
Ke stažení
Odkazy

webmaster

               
               
      čas      
 -41d 0h 52m 
  Praha 
               
               
PinkFloyd.cz English
English
Víte, že v jednom díle seriálu Futurama (4x11) se objevuje optický hranol, dokonce i s fialovým paprskem na konci barevného spektra? (díl 4x11; čas asi 7:25). Víte, že na DVD Pink Floyd: Live at Pompeii Floydi popíjejí při jedné "volné konverzaci" Plzeňské pivo? Na lahvi je nápis "Pilsner Urquell", což dokazuje místo původu. Víte, že na začátku písně Fat Old Sun je slyšet stejný zvuk zvonů jako na začátku High Hopes? Jedná se o zvony katedrály v Ely.
 Víte, že... 
  
Twitter Instagram
Facebook    g+

"Storm Thorgerson: Správně, jenže špatně - Rozšířené umění použité na albech od StormStudios a Hipgnosis" - reportáž.

 Doporučuji tento odkaz, kde je spousta obrázků z akce(pozn. překl.): http://www.ideageneration.co.uk

 Autor: Alex Bremer

 Pátek, 2. dubna 2010

 Skutečnost, že jsme se chystali navštívit uměleckou přehlídku ve Shoreditchi nás měla připravit na bohatou a pestrou podívanou při vchodu na tuto retrospektivu životního díla Storma Thorgersona... a mám na mysli účesy! Výstava Správně jenže špatně v Idea Generation Gallery by mohl jednoduše být výraz, jenž nejpohotověji popisoval pozoruhodné tvary a styly, do kterých si pobledlí mladí muži - mnozí s nichž v době, kdy Stormova tvorba byla nejplodnější s největší pravděpodobností nebyli ještě na světě - načesali vlasy.

 První, co by se dalo říci o této přehlídce je to, že v hojné míře reprezentuje tvorbu jedné z nejvýznamnějších a nejnápaditějších sil v komerční grafice za posledních asi 40 let. Není třeba říkat, že nejvíce jsme byli přitahováni k tvorbě pro Pink Floyd, která zdobila většinu ploch na stěnách, ale také práce pro Led Zeppelin, Petera Gabriela, Genesis a 10cc pohodlně visely mezi současnější Stormovou tvorbou.

 Možná, že skutečnost, že tak moc z jeho tvorby je tak známo tak velkému množství lidí, znamenala, že značná část podlahové plochy věnující se tvorbě pro album Dark Side Of The Moon obsahovala jedny z nejzajímavějších prací na přehlídce. Vypadá to, že si tu Storm užil spoustu legrace, když vytvořil mnoho uměleckých děl, které si pořád dokola neuctivě hrají s motivem hranolu, udržující si pokaždé proporce a prostor, díky kterým se toto konkrétní dílo grafického designu stalo jedním z nejlegendárnějších obalů alba ze všech.

Storm

 Storm sám vypadal dnes večer ve svém živlu, uvolněný a "v pohodě", když potkával a zdravil gratulanty i staré přátele jakož i konferoval večerní slavnosti, jež obsahovaly tombolu a aukci v přátelském a neformálním stylu. Bohužel v ten nejnevhodnější možný okamžik jsem využil příležitost a zahnal ubohého muže do kouta, abych na něj jménem komunity Brain Damage vystřelil několik trefných a hluboce inteligentních otázek:

 Musím se přiznat, že jako člověk, který je fanoušek Pink Floyd a zároveň reprezentant komunity Brain Damage jsem si tu výstavu ohromně užil. Mám pocit, že velmi dobře představuje tvorbu za dobu vaší kariéry, souhlasil byste? Máte pocit, že výstava všeobecně reprezentuje portfolio Storma Thorgersona?

 Jo. Chci říct, že taky pořádám speciální výstavu Pink Floyd. Já jsem pro ně samozřejmě za 40 let udělal hodně práce, takže děláme speciální výstavu, kde jsou pouze Pink Floyd. Další bude někdy brzy v Miláně. Tato výstava je všeobecnější.

 Magazín Uncut nedávno obsahoval fotografii pro Mad Cap Laughs Syda Barretta. To je jedna část tvorby, která zde zastoupena není. Byl pro to důvod, nebo myslíte, že tato práce možná není tak reprezentativní, jako vaše pozdější tvorba pro Pink Floyd?

 No já myslím, že Mad Cap Laughs nejsou Pink Floyd. To je Syd a je to portrét spíš než umělecké ztvárnění. Do určité míry je to pro mě osobně méně zajímavé. Ale na výstavě Pink Floyd to vystavujeme. Těch věcí je prostě moc a nikdy bych to nedostal pod jednu střechu, pokud bych si nenajal Turbine Hall(obří hala v londýnské galerii Tate Modern, která byla vytvořena ze zrušené elektrárny. Hala je 5 pater vysoká a nacházely se zde původně generátory elektrické energie. - pozn. překl.). Kvůli obrovskému egu mému a lidí, pro které pracuji, tu prostě pro to všechno není místo.

 Když už jsme u toho, mohl bych vás dotlačit k tomu, abyste si vybral jedno dílo na této výstavě, na které jste nejvíce hrdý, nebo možná které byste řekl, že nejlépe vyjadřuje vaší celoživotní práci?

Onion Ladies Myslím, že by to bylo velmi těžké, opravdu. Myslím, samozřejmě tíhneme k tomu mít rádi věci, které jsme udělali nedávno, takže na jednu stranu se nám například líbí Only Revolutions od Biffy Clyro, protože si myslíme, že to velmi dobře funguje. Také se nám líbí naše Onion Ladies (Cibulové ženy) a líbí se nám práce pro Cranberries. Onion Ladies byly udělány pro album Bottom Half pro kapelu zvanou Umphrey's McGee. Líbí se nám i naše nové experimenty na téma Dark Side Of The Moon. Měl jsem pocit, že je to legrace. Osobně si myslím, že jsou fantastické, protože jsou dělané v režimu, který se nazývá "kontrolovaná náhoda". A podstata je, že vy nevíte, jak se ty věci nakonec vyvinou. Myslím, že je to velmi zajímavý postup a myslím, že funguje velmi dobře. Byl jsem z toho fakt nadšený. Ale víte, dělám to spíš pro sebe, než pro Floydy; pro nic to teď zrovna nepoužíváme. Udělal jsem to pro sebe.

Storm poster Ohledně vaší tvorby v poslední době bych se vás rád zeptal na obal pro Steve Miller Band, který byl použit jako plakát pro tuto výstavu. Přijde mě, že to je jeden z vašich vtipnějších výstupů - co byste na to řekl?

 No já myslím, že asi je, je to ale těžké vědět, když mluvíte o vaší vlastní práci, protože máte sklony ji buď milovat, nebo nenávidět a očividně je vaše reakce jako umělce přehnaná a totálně za mírou. Já to fakt moc nevztahuji ke skutečnosti. Myslím, že je to vtipné, ale také je to divné. Myslím, že to má v sobě trochu příběh, což je tak trochu to, co byste měl zjistit sám. Ale pro případ, že tak daleko nedojdete si můžete prostě vychutnat divnost a vtip. Doufám, že je v tom svým způsobem zastoupeno všechno.

 Myslím, že je a že to má velký úspěch. A myslím, že ten vtip, ten podstatný vtip "rozpusť si vlasy(anglické hair = vlasy i chlupy - poz. Překl.)" je velmi zřejmý a přinutil mě myslet na René Magritta... (významný belgický surrealistický malíř, který byl evidentně pro Storma celoživotní inspirací - pozn. překl.)

 Byl byste překvapený, kolik lidí to nepochopí! Předpokládá se, že to víte před tím, než vidíte titulek. V mém bouřlivém mozku jsem si myslel, že se lidi budou ptát - samozřejmě pokud se vůbec na něco budou ptát - "proč žebřík?" A sám Steve myslel, že žebřík tam byl ve smyslu vylézt nahoru, protože to nepochopil. Myslím, že se mu to teď velmi líbí.

 Nyní toto dílo slouží jako plakát, ale když jste zjevně nejznámější díky vaší práci pro Pink Floyd a Led Zeppelin, proč jste na plakát vybral obraz, který je dost neznámý?

 Myslím, že proto, že mi to přišlo legrační. Rozesmálo mě to. Mám pocit, že jsem si pomyslel, že když to rozesměje mě, mohlo by možná i někoho dalšího. To nikdy nemůžete odhadnout, že? Když děláte umění, hudbu, balet, malujete obraz, píšete knihu, nikdy nevíte, jak to bude přijato. Myslím, že jsem si pomyslel, že když to rozesměje mě, snad to rozesměje taky někoho jiného.

 No mě to rozesmálo a myslím, že to mělo velký úspěch

 No vidíš: Slouží to tam svému účelu, Alexi. Je to začátek. Jak se říká, je to začátek.

 A srovnání s Magrittem?

 Jo, lidi už to srovnání dělali, ale já nemyslím, že jsem mu obzvlášť podobný - to dílo mě prostě rozesměje.

 Další věcí, na kterou jsem se chtěl zeptat, je, že by mě zajímalo, na jaké straně stojíte v dnešní situaci hudebního průmyslu? Žijeme v době, kdy si lidé stahují hudbu, legálně či jinak a jsou rádi i když mají pouze hudbu a hmatatelný produkt, obaly a tak dál jim připadají druhořadé. A přesto je vaše práce pořád tak populární, jak byla vždy. Jak se s tím srovnáváte?

 No myslím, že je to velmi složitá otázka, protože na jednu stranu je očividně stahování očividně pro hudbu velmi dobré, ta na internetu tak netrpí, zatímco obrázky mohou. Zadruhé, Myslím, že je tu další v pozadí ležící otázka předmětů. Vlastníme rádi předměty? A do jisté míry si myslím, že je to složitá otázka, protože prodeje vinylů ve Státech paradoxně rostou. A my s Biffy Clyro jsme udělali vinylovou edici a byla okamžitě vyprodána. Není úplně jasné, že obal alba je mrtvý, ale myslím si, že je pravděpodobně dočasně odstrčen stranou. Ale jednou se k němu lidé mohou vrátit, protože jaksi, když vlastníte hmatatelný předmět, tak jste rádi, že máte co číst, čeho si cenit, na co pamatovat, něco k ochraně nahrávky a něco, s čím se ztotožnit. Takže si myslím, že je to otázka o předmětech, jak moc mají lidé rádi předměty? Svým způsobem si myslím, že se lidé můžou pořád vrátit k vlastnění drobnůstek. Budete mít ve svém sídle nebo chatrči, ve vaší obytné ložnici, nebo bytě, nebo domě věci, které vám patří a které tvoří váš vesmír. Já nevím, jestli vy, ale já mám fotky mé matky a syna. Mám fotky ženy a její sestry. Fotky a plakáty a pohlednice - nic obzvlášť drahého.

 A obaly alb skutečně tvoří část těchto drobnůstek, nebo ne?

 Já myslím, že můžou... ano. A výtvarné dílo je vždy spojeno s... Album Dark Side Of The Moon je na příklad pravděpodobně neoddělitelné od jeho formy, jeho grafiky a tak vám ta grafika řekne vše o DSOTM při rychlém pohledu, stejně jako Houses Of The Holy od Led Zeppelin. Stačí se pouze podívat na obálku - jakákoliv je, dobrá nebo svým způsobem špatná - a hudba k vám přijde obratem. A přijde zaujetí, něco na co se můžete dívat nebo nedívat, něco, co můžete studovat nebo ignorovat.

 Ale myslím, že je to jako malé drobnůstky, malý džbán zde, malý obrázek, to či ono, co máte kolem sebe, protože máte rádi předměty, připomínají vám, kdo jste. Jak říkám je to velmi složité. Nevím, jak moc je pravda to, co vám říkám, o nic víc než to, jak moc je pravda to, že tu nebude vždy místo pro obrazy s hudbou. Asi tu to [místo] bude, ať už to bude tričko, nebo plakát pro koncert, nebo zákulisní projekce na plátno, obaly alb, plakáty. Myslím, že svět zvukový a vizuální k sobě velmi dobře pasují.

 No tradičně ano, a já myslím, že jednoduchá odpověď je, že to je otázka generací; moje generace bude vždy dychtit po hmatatelném produktu. Jako děti jsme studovali obal, album, texty, a obzvláště výtvarnou část. A jsou tu obavy, že všechny tyto věci neznamenají pro současnou generaci hudebních spotřebitelů nic.

 To buď může, nebo nemusí být pravda. Vím, co říkáte, ale já myslím, že to je hodně složitá problematika, z psychologického a sociologického hlediska. Myslím si, že je to nezodpovězená otázka a z toho důvodu se snažím jí zakecat, aniž bych na to byl schopen odpovědět. Budu vás muset nechat, abyste si na to odpověděl sám, protože ode mne asi není vhodné se k tomu vyjadřovat. Chci tím říct, že my se snažíme interpretovat hudbu, to byla vždycky nejdůležitější věc, udělat vyjádření nebo vývěsní štít. A v rámci vyjádření hudby se snažíme nevyjadřovat ji přímo s velkými ránami nebo hlasitými výkřiky či měkkými květinami, ale vyjadřovat ji tím, že šťáráme trochu hlouběji... A trochu dvojznačnosti, záhadnosti nebo skrytých vodítek neškodí! Troška svobody v možnosti výkladu je dobrá věc, hudba má odlišný význam pro odlišné lidi.

 A co budete ve Storm Studios dělat dál?

 No víte, my pracujeme... my teď děláme nějakou práci pro novou kapelu jménem Young Brother, Biffy Clyro a chystáme se předělat něco pro Pink Floyd, myslím.

 Ano, předpokládám, že pro kapelu jako Pink Floyd, jejíž stěžejní dílo je tak vhodné ke znovuzabalení a znovuvydání, tu vždy bude co na práci.

 No kapela ne... ale někdo jiný může! Ale uvidíme... spousta těchto věcí leží v budoucnosti a já často nevím, co budu navrhovat až do doby, než to skutečně navrhuji! Vím, co dělám tento týden; práci pro Younger Brother(Mladší bratr) a novou kapelu zvanou Goose (Husa)! Myslím, že mnohotvárnost práce, co dělám je jedním z mých velkých potěšení.

Výstava se koná od 2. dubna do 2. května 2010 v The Idea Generation Gallery

Alex Brener je partner 3B Digital


Překlad: Marek Bělor


Původní rozhovor najdete zde

 Originál
 Zpět
 
Fanklub


Fanklub
Historie
Členství
Setkání
Nabízíme
Kontakt
O pf.cz
Diskuze
Chat
Revivaly
Archív

...keep talking