|
čas
-54d 16h 47m
Praha
|
|

English
|
Víte, že Nick Mason je jediným z Pink Floyd, který byl členem kapely po celou dobu její existence?
Víte, že skupina Pink Floyd darovala 590 000 liber školám pro duševně nemocné děti?
Víte, že zvuk na albu The Piper at the Gates of Dawn dělal Syd tak, že všechny páčky, posuvníky a tlačítka ve studiu nastavil do nějakého obrazce, který se mu líbil?
|
Víte, že...
|
|
| |
|
|
A Momentary Lapse Of Reason
Signs Of Life
(Gilmour/Ezrin)
Skladba zahájená zvukem plovoucí loďky byla vystavěná na jednoduché kytaře a syntezátoru
a jedná se vlastně jen o částečně předabovanou demo verzi, kde na tom originálním demu byl
navíc hlas Nicka Masona.
Celá skladba udává výstižný tón celému albu. Uvažovalo se také o tom, že tato krátká
instrumentálka bude uvedena jako titulní skladba celého alba, než to bylo zamítnuto, protože
název skladby by mohl podněcovat mnoho sarkastických poznámek, hlavně z tábora přívrženců
Rogera Waterse a jeho spolupracovníků. Nutno poznamenat, že název, jaký album dostalo,
Waterse potěšil snad ještě víc...
Learning To Fly
(Gilmour/Moore/Ezrin/Carin)
Založena na klávesové instrumentálce Jona Carina, tato píseň vypráví o tom, jak se Gilmour
učil létat. Gilmour byl známý tím, že v minulosti často chyběl při nahrávání, a jen se na dálku
po svých kolezích omlouval, že "se učí létat".
Anthony Moore, pozdější manažer skupiny Slapp Happy, napsal text za asistence Davida
Gilmoura.
Pozměněná verze této skladby se stala prvním
singlem na světě, který byl vydán pouze na
CD (EMI CD EM 26), přestože EMI vydala několik málo vinylových kopií pouze pro propagační
účely.
Storm Thorgerson navrhl dvě promo videa, jedno z nich bylo promítáno i během živých
vystoupení.
The Dogs Of War
(Gilmour/Moore)
Tento titul je vypůjčen ze Shakespearovy hry "Julius Caesar", a sice z citátu Antonia:
"Cry 'Havoc!' and let slip the dogs of war." Stejně pojmenoval svoji knihu i známý
spisovatel Frederick Forsyth.
Text, který nemá nic společného s "Dogs" z "Animals" je Moorem rozvinutá myšlenka
Davida Gilmoura, včetně verše "we all have dark side" - "všichni máme své temné stránky",
který je rýpnutím do Rogera Waterse.
Poměrně nevydařený (v této jinak standardní skladbě) je zde však Pageho saxofon.
Přesto se skladba stala běžnou při vystoupeních a živá verze, nahraná v listopadu 1987
v Atlantě, se stala součástí singlu s "One Slip".
Promo video pořízené ke skladbě bylo promítáno na koncertech.
One Slip
(Gilmour/Manzanera)
Prakticky jediná skladba, ke které napsal Gilmour slova, ale ne hudbu (David se sám
považuje za mnohem lepšího hudebníka a skladatele než textaře).
Hudbu napsal Phil Manzanera, bývalý kytarista Roxy Music.
Jeden verš z textu se stal zároveň názvem alba, přestože byl předmětem mnoha debat.
Jednak proto, že to byl snad ten nejlepší název, jací si kritikové Pink Floyd mohli přát
(stejně tak jej uvítal Roger Waters a neopomněl připomenout paralely se skutečným stavem
při každé možné příležitosti) a také proto, že to je název na rockové album poněkud delší.
On The Turning Away
(Gilmour/Moore)
Tato skladba je téměř typická pinkfloydovská balada, zpívaná přes citlivé varhany.
Text opět napsal Moore s přispěním Davida Gilmoura.
Yet Another Movie
(Gilmour/Leonard)
Poněkud mdlá skladba, která se line v typickém floydovském tempu a jedině kytarové sólo
tvoří světlý vrchol skladby. Přesto je skladba považována (hlavně Nickem Masonem) za vrchol
alba, pravděpodobně hlavně díky pozornosti, které se zde těší bicí Masona a Jima Keltnera s
Stevem Formanem u perkusí.
Filmový dialog použitý ve skladbě jako background je převzat z jednoho z monologů Marlona
Branda z filmů "On The Waterfront" a "Casablanca" a také Bogartova věta "You´ve got to listen..."
je odpovědí na Bergmanovu otázku "What have I done?" asi v 5'24".
Round And Round
(Gilmour)
Instrumentální přídavek k "Yet Another Movie", se kterým je často spojován jako jedna stopa.
Existuje i nikdy nevydaná pětiminutová verze.
A New Machine, Part 1
(Gilmour)
Pravděpodobně vůbec nejhorší věc, kterou kdy Pink Floyd nahráli, minimálně od roku 1970,
s Gilmourovým téměř recitovaným textem, který je protlačen přes Vocoder a podpořen pouze
klávesami.
Gilmour prohlásil, že titul nemá nic společného s "Welcome To The Machine" z
"Wish You Were Here".
Terminal Frost
(Gilmour)
Trošku smutný a melancholický kousek, tvořený kytarovými rify od začátku do konce.
S doprovodem saxofonu a kláves. Někdy (při živých vystoupeních) přidával Gilmour i své vokály.
A New machine, Part 2
(Gilmour)
Pokračování první části v naprosto stejném duchu.
"New Machine" a "Terminal Frost" byly obě napsány několik let před vydáním tohoto alba.
Sorrow
(Gilmour)
Dost často se mělo za to, že text je o Watersovi, avšak Gilmour to popřel s tím,
že text je z jisté básně, i když přiznal, že si nepamatuje z jaké. Poprvé ve své kariéře
napsal Gilmour text dříve než hudbu. Poslední verš "of promises broken" byl také zvažován
jako možný titul alba.
Vynikající zvuk kytary na počátku a konci skladby byl objeven Gilmourem při improvizaci
s PA systémem na zvukové zkoušce před koncertem v losangelesské Sports Arena pravděpodobně
již v dubnu 1975 během turné Wish You Were Here.
Gilmour později uvedl, že kytara byla nahrána jako první a zcela samostatně.
Zpět
|
|
|
|