|
čas
-20d 5h 29m
Praha
|
|

English
|
Víte, že na albu The Division Bell ve skladbě Keep Talking zazní robotický hlas Stephena Hawkinga?
Víte, že při turné The Wall bylo na pódiovou show použito přesně 420 cihel (lepenkových krabic)?
Víte, že píseň Empty Spaces obsahuje v levém kanálu tajný vzkaz, který lze poslouchat pouze, když je skladba puštěná pozpátku?
|
Víte, že...
|
|
| |
|
|
More
Cirrus Minor
(Waters)
Píseň pojmenovaná podle meteorologického názvu pro formaci mraků, zahájená zpěvem ptáků
(nazvaném "Dawn Chorus"), následují Wrightovy varhany Hammond a Farfisa s uhlazenými náznaky
vokálů Davida Gilmoura.
The Nile Song
(Waters)
V této písni se Pink Floyd přiblížil k tvrdé formě rocku. Gilmourův "ukřičený" zpěv a
"heavy metalová" kytara výrazně kontrastuje s předchozí skladbou.
Crying Song
(Waters)
Album se dále navrací k poklidnému zvuku touto ukolébavkou, pouze jemně (a velmi vhodně)
podpořenou basovým riffem Rogera Waterse.
Verš "help me roll away a stone - pomoz mi odvalit ten kámen pryč" je první použití
přirovnání o kamenu, který někoho tíží a který je třeba odstranit, které se plně rozvine v
"Animals" a "The Wall".
Up The Khyber
(Mason/Wright)
Tato skladba (jako jediná v historii skupiny) je výsledkem spolupráce Nicka Masona a
Ricka Wrighta. Jedná se o dvouminutovou instrumentálku s Masonovými hypnotickými bicími a
Wrightovým více než avantgardním piánem a úsečnými varhanovými riffy.
Titul, na tu dobu dosti odvážný, se týká oblíbeného symbolu hippies, průsmyku Khyber,
který spojuje Pákistán a Afghánistán a který byl svědkem mnoha ozbrojených potyček a bitev
o nadvládu v této části Asie (a jehož zdolání bylo metaforou pro překonání něčeho těžkého,
ve slovníku hippies se jednalo o vítězství nad válkou). Navíc byl oblíbenou cestou jak pašeráků
(v moderní době), tak různých nájezdníků a dobyvatelů v minulosti (Peršané, Řekové, Tataři,
Alexandr Veliký ale později i Britové, když okupovali Indii).
Green Is The Colour
(Waters)
Směs zvuků flétny, piána a Gilmourových téměř šeptaných vokálů dává této lyrické skladbě
velmi přátelský a vřelý nádech.
Tato skladba byla pod názvem "The Beginning" uváděna jako první část
"The Journey", po které následovala "Careful With That Axe,
Eugene", se kterou tvořila opravdu výrazný kontrast.
Cymbaline
(Waters)
V textu jako je "will the final couplet rhyme - bude se nakonec ten kuplet rýmovat"
(nerýmuje...) a "your manager and agent are both busy on the phone / selling colour photographs
to magazines back home - tvůj manažer a agent visí oba na telefonu / prodávají barevné fotky
magazínům tam někde doma" Waters poprvé naznačil, jak mu vadí tlak zábavního průmyslu. Toto
téma potom ještě mnohokrát zopakoval (snad nejnápadněji ve
"Welcome To The Machine" a "Have A Cigar").
Vypovídá o tom i název, který skladba dostala v "The Man" - "The Nightmare" (Noční můra).
Název si Waters vypůjčil se Shakespearovy hry Cymbeline, i když zde není žádná
zřejmá souvislost (což fanouška Pink Floyd nemůže překvapit).
Wright zde použil opět jedno ze svých "tureckých potěšení" a protože Waters psal text
přímo "na míru" pro filmovou verzi, na albu zpívá Gilmour text s poněkud pozměněnými slovy.
Party Sequence
(Waters/Wright/Gilmour/Mason)
Tato jednu minutu dlouhá instrumentálka sestávající se z melodií hraných na různé
(téměř neznámé) arabské nástroje předabované přes "šílené bicí" Nicka Masona držela dlouho
rekord jako nejkratší studiová instrumentálka, kterou Pink Floyd kdy natočili (hlavně díky
jejich "chvályhodné neschopnosti" vytvořit krátkou instrumentální skladbu).
Main Theme
(Waters/Wright/ Gilmour/Mason)
Jemná cimbálová kompozice na začátku zní spíše jako Watersova než Masonova práce
(který se v té době vyžíval ve zběsilé hře na bicí).
Brzy po začátku se skladba ubírá k jednomu z Watersových neopakovatelných basových riffů,
přes který zní Wrightovy varhany a Masonovy bicí, navíc skladba obsahuje trochu kytary a
syntezátorů. Během jednoho velmi zvláštního vystoupení v roce 1970 byla skladba (snad díky
dobré náladě Pink Floyd) a k veliké radosti fanoušků natažena až na úctyhodných více než
čtyřicet minut.
Ibiza Bar
(Waters/Wright/Mason/Gilmour)
Zní téměř stejně tvrdě jako "The Nile Song", byť je hrána v poněkud (ale opravdu jen málo)
lehčí formě.
More Blues
(Waters/Wright/Gilmour/Mason)
Zde se skutečně jedná o blues a přestože byl Gilmour uveden až na třetím místě, má na
skladbě rozhodně největší zásluhy.
Quicksilver
(Waters/Wright/Mason/Gilmour)
"Rozlétaná" instrumentálka, která tvoří část nazvanou "Sleeping" z
"The Man". Některé z elektronických zvuků byly později využity
na "On The Run" z "Dark Side Of The Moon".
A Spanish Piece
(Gilmour)
Ve filmu byla tato "píseň" slyšet pouze z rádia v baru. Jakoby španělsky mluvený text
(který zní jako "Manuel On The Bad Trip" Fawlty Jonese) je ve skutečnosti David Gilmour v
jednom ze svých "špatných nápadů".
Dramatic Theme
(Waters/Wright/Gilmour/Mason)
Další velmi krátká instrumentálka (na CD verzi nesprávně připsaná jen Watersovi a
Wrightovi) s kytarou Davida Gilmoura, která později přechází v krátké, ale nenapodobitelné
sólo.
Zpět
|
|
|
|